Dr. Jimmy



Här är låten jag håller på med just nu, när Jimmy är på en klubb och dricker gin
istället för att ta piller som han brukar, och då kommer hans alkohol-alterego
fram, som är ingen mindre än mr. Jim.

Dr. Jimmy and mr. Jim
When I'm pilled you don't notice him
He only comes out when I drink my gin

Ah, blinkningen till Dr. Jekyll and Mr. Hyde är ju inte direkt subtil här! Det gillas!

Hela låten är lite mardrömsaktig, särskilt efter 4.40, när de två första raderna från
refrängen sjungs igen för att följas av ett skräckfilmsliknande, mardrömsaktigt
mellanspel på ... gitarr? Synth? Ingen aning om vilket instrument som gör det där ljudet
men det låter som om det hämtat inspiration från det kända soundtracket i Psycho.

Jag ville fånga det där mörka, vridna och drömliknande, så jag övergav mitt superrealistiska
tecknande för en stund och överdrev med större känslor och mer värdeperspektiv och nästan
hallucination-liknande bilder.






Jag förstår ju varför serien heter Quadrophenia, med Jimmys fyra huvudpersonligheter,
att det var fyra bandmedlemmar som varje personlighet reflekterar, etc.
Tycker dock att det är lite roligt, när Jimmy uppenbarligen har fem personligheter.
Om man nu ska räkna Mr. Jim som ännu en personlighet?





Dett är nog den tuffaste rutan jag gjorde igår. Mr. Jim som blir förkroppsligad
ur Jimmys skugga på väggen. Det är symbolik, om man så vill, men inte speciellt djup.
Bara att Mr. Jim kliver fram ur Jimmys mörker, att han är den "onda" av dom två.
Sen ville jag bara ha det så för att det ser så jävla skräckfilm ut, och det är ju den här låten!





Jimmys nyfunna kompis försöker stoppa honom från att spåra ur totalt.
Jimmy lyssnar inte, utan har fått upp ögonen för en tjej.




Jimmys nyfunna kompis räknar upp alla nackdelar med att försöka få just den
tjejen. Jimmy, som inte bara är full och påtänd, utan dessutom fylld av Mr. Jims
vansinnessjälvförtroende och ser det som en utmaning.




Hahaha! Ansiktsuttrycken, jag älskar dom.




Ansiktsuttrycken här med, väldigt talande även fast det bara är en skiss.
Sarkasm var väldigt svårt att göra tydligt i serien. Jag ville verkligen att
man skulle förstå hur lätt han tog på att tjejens pojkvän skulle slakta honom
om han försökte ragga på henne. Därför lade jag till det där: "I'm SO scared (!)"
Vet inte om den behövs dock, jag får se ifall den överlever tuschningen, men troligen.
Sarkasmen måste vara tydlig här, det ska inte vara ställt bortom allt tvivel att Jimmy
absolut inte är rädd för att få stryk, han tror ju att han kan "take on anyone, ain't scared
of a bloody nose" som han säger i en tidigare ruta.

Jimmys nufunna vän tröttnar och går med ett "Don't say I didn't warn ya!".





II''mm sseeiinn'' d-doouubbllee.





Nu kommer Jimmy in i det andra känslotillståndet i låten, när han mer blir
ledsen, rädd, liten och ensam. Texten i låten går:
Is it me, for a moment?
The stars are falling.
The heat is rising.
The past is calling.
Som du ser har jag smällt ihop allt det i en enda ruta, och ville att det dessutom
skulle spelas någon passande låt. Så jag gick in på Wikipedia och gick in på
Musikåret 1964 för att se vilka singlar som släpptes då. Funderade på vad jag skulle
ta, och -PANG- där satt den: The Zombies - She's Not There.

Jag tänker att den blir talande för att Jimmy aldrig hittar riktig kärlek, att han borde ge upp.
Åtminstone för ikväll. Men det är fritt för egen tolkning!

Nu ska jag rita igen, jag tror att jag kanske kan bli klar idag! Med hela skissen alltså!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0