Jag avslöjar min hemliga identitet: Kapten Stofil!

Jag vet inte hur många gånger jag fått höra olika varianter på
"Men varför tuschar du inte i Photoshop?"
och jag tänkte att ni kanske också undrar varför jag är så omständig.
Därför tänkte jag svara på det.

Jag är sådan till naturen, att jag är emot teknik som gör saker som man kan
göra utan den. Som GPS:er exempelvis, vad ska man ha det till om man har
en karta och är normalbegåvad?

Dessutom känner jag att det skulle begränsa mig mer än frigöra mig. Jag har bara
Photoshop Elements på familjens dator, som ju är hela familjens och som jag således
inte kan ockupera i massor av timmar i sträck. Jobba i skolan skulle kosta mer tid än vad
det smakar. Ovanpå det är mina Photoshop-kunskaper väldigt dåliga. Att sätta mig in i hur
man tuschar och inte minst hur man gör det snyggt skulle också kosta MASSOR med ytterst
värdefull tid.

Dessutom tycker jag att för mycket grejer görs i datorer nu för tiden (Ja, jag är egentligen
Kapten Stofil, som ni märker
.) och det kan bli väldigt snyggt, men med just serier kan det
ibland kännas lite ... nästan själlöst. Det ser liksom FÖR perfekt ut med helt jämna
bakgrunder. Enligt min högst ödmjuka och personliga åsikt, då.

Jag målar på med flytande tusch, och JA. Det blir flammigt. Men jag tycker det blir en del av
charmen. Det ser lite hemtrevligt och lite gammeldags ut. Jag tycker om den effekten, i varje fall.
Sen kanske inte andra gör det, men då får ni rita en egen serie! HAH!
Nä, men det är ju en ren smaksak.




Flammiga bakgrunder. Hela serien kommer att se ut sådär.

Jag har satt igång att tuscha som en galning nu. Är MYCKET VÄL medveten
om tidspiskan som smattrar över min nerböjda rygg, men jag kommer att klara det.

Serien är i varje fall färdigskissad och jag har tuschat 10 sidor sedan i torsdags,
och då jobbade jag inte alls på fredagen och lördagen för att jag var upptagen.
Men ja, det tar jag igen nu i varje fall.

Nu ska jag sova.

Kommentarer
Postat av: Bildrebecka

Jag måste säga att jag gillar att du tuschar i verkligheten!

Det blir mer äkta, snyggare!

2011-04-10 @ 17:21:18
URL: http://bildrebecka.blogg.se/projektarbete/
Postat av: Hilda

Jag är också lite emot teknik när det gäller sånt, blir finare att göra det för hand! Det hade ju gått fortare för mig och boken också att göra det i datorn men det tappar lite av känslan då tycker jag!

2011-04-11 @ 21:48:53
URL: http://barnboken.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0