Annannatt jul

Så var ännu en jul förbi, vilket betyder att man kan sluta
fira den och sluta tänka på den. Vilket i sin förlängning betyder, att
nu när julen är över och jag vilat mig lite, kan rita serier!

Nu inatt har jag legat i. Först använde jag mig av Google Earth för att
göra lite geografiskt research. Eftersom serien utspelar sig i London kunde jag
inte bara rita vilken stad som helst, och låta Jimmy åka runt hur som helst utan en
tanke på hur London faktiskt ser ut.

Serien börjar med att Jimmy står vid havet och blickar ut över det, vilket jag ritade för
ungefär en månad sen men nu inatt kom jag på att jag behövde vara lite mer precis vart
han faktiskt står, dessutom behöver jag märka ut vart Jimmy bor.
"Han bor i London" är väldigt... oprecist. London är dessutom väldigt stort. Jag behövde
ge honom en hemaddress, även om han inte spenderar mycket tid alls hemma.
Han behöver ett hem att bli utkastad ifrån, senare i serien.

Vart skulle då han då bo? Jag tänkte. Quadropenia är ju ett The Who-album, så det
kändes väldigt naturligt att Jimmy skulle bo i samma område där medlemmarna i the Who
växte upp, och där dom bildade bandet. Modsrörelsen var dessutom en arbetarklassrörelse,
(även om det fanns mods i alla klasser) och jag ville att han skulle bo i ett sådant område.
Alltså: Jimmy får bo i Shepherd's Bush. När han står och tittar ut över havet i början har han
åkt rakt österut, och befinner sig i närheten av Southend-on-Sea.



Kunde tyvärr inte zooma mer på Google Earth för då kom jag så nära att alla namn
på alla områden dök upp och då blev det bara ett virrvarr och den röda nålen
drunknade i alla namn. Men, som synes på kartan, precis vid Londons absoluta city.

Kan ordna bättre karta sen.

Så vad kom jag fram till mer?

Den här historien är ful. Ful som i icke förskönad, vill säga, och den handlar mycket
om ångest, mörker, smärta, fula känslor, sex, tabun. Jimmy handlar inte moraliskt
riktigt, han når ingen stor insikt i slutet och åker hem och ber sina föräldrar om förlåtelse.
Han är en ofullkomlig, helt vanlig tonåring som är för stolt för att tänka efter vad han kan
göra för fel. Jag tänker följa albumets historia så nära jag bara kan och inte utelämna
något, och inte försöka försköna något. Det ska vara så äkta som möjligt.

I februari/mars planerar jag att börja tuscha serien och det ska vara en mörk serie.
Jag tycker om stora svarta ytor, jag vill ha massor med blänkande svart asfalt, skrafferingar,
mörka skuggor, starka dagrar. Det ska vara en kontrastrik tuschning, helt enkelt.
Jag kommer använda mig av tuschpenna för detaljer och sådant, och flytande tusch med
pensel för bakgrunder och stora skuggor.

Jag har nu skissat upp fyra sidor, fyra A3-sidor som inte behöver skissning, de skulle jag
kunna tuscha med ljusbord närsomhelst. Han har varit vid havet och åkt hem, och det låter
ju inte som mycket action utspridd över fyra sidor, men jag vill få fram tiden i historien.
Serien får absolut inte kännas stressad, det är inget kul alls. Jag ville inte ha en ruta vid
havet, en ruta när han åker och en ruta när han kommer hem. Serien ska vara noga och
genomarbetad, det är viktigt för mig!

Exempelvis har jag en hel sida där det enda som händer är att han kommer till huset,
konstaterar att ljuset är släckt inne i det (alla sover) och att det börjar regna.
Rutorna där jag illustrerar att det börjar regna är jag nöjd med!
Tre lika stora (små) rutor:
Ruta 1: Jimmy tänder cigaretten.
Ruta 2: Andas in.
Ruta 3: En regndroppa faller och och släcker den.
Ruta 4 som täcker halva pappret: "Utzoomning" över Jimmys gata när himlen öppnar sig och
det regnar massor, och man ser de smala, tätbyggda (karaktärisktiskt för London, viktigt!)
husen på andra sidan gatan, man ser lite av hans hus, hans scooter som är lutad mot
väggen och han själv som står där och tittar på regnet och irriterat säger "Oh, come on...!"

Nu känns det riktigt bra, inatt rullade det på ordentligt (ja, jag har vänt på dygnet.)
Ska förmodligen rita mer imorgon!

/ Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0